Avantajul iudeului
1 Care este deci avantajul iudeului, sau care este folosul circumciziei? 2 Este mare, în toate privințele. Mai întâi, fiindcă lor le‑au fost încredințate cuvintele lui Dumnezeu. 3 Dar oare, dacă unii n‑au crezut, necredința lor va nimici credincioșia lui Dumnezeu? 4 Nicidecum ! Dimpotrivă, Dumnezeu să fie găsit adevărat și tot omul să fie găsit mincinos, după cum este scris:
Ca să fii îndreptățit prin cuvintele Tale
și să ieși biruitor când vei fi judecat.
5 Dar dacă nedreptatea noastră pune în lumină dreptatea lui Dumnezeu, ce vom zice? Nu cumva este nedrept Dumnezeu când Își dezlănțuie mânia? (Omenește vorbesc .) 6 Nicidecum! Pentru că, altfel, cum va judeca Dumnezeu lumea? 7 Dar dacă, prin minciuna mea, adevărul lui Dumnezeu a prisosit și mai mult spre slava Lui, de ce mai sunt judecat ca păcătos? 8 Și oare „să facem răul ca din el să vină binele”, cum suntem vorbiți de rău și cum pretind unii că spunem noi? Osânda acestor oameni este dreaptă.
Iudeii și neamurile sunt la fel
9 Ce urmează atunci? Suntem noi mai buni decât ei ? Nicidecum! Fiindcă i‑am învinuit deja pe toți , atât iudei, cât și greci, că sunt sub păcat, 10 după cum este scris:
Nu este niciun om drept, niciunul măcar.
11 Nu este niciunul care să aibă pricepere.
Nu este niciunul care să‑L caute pe Dumnezeu.
12 Toți s‑au abătut și au ajuns netrebnici.
Nu este niciunul care să facă binele,
nici măcar unul.
13 Mormânt deschis este gâtlejul lor;
limbile lor rostesc înșelăciune;
venin de viperă este sub buzele lor;
14 gura le este plină de blestem și de amărăciune;
15 grabnice sunt picioarele lor la vărsare de sânge;
16 prăpăd și pustiire este în căile lor;
17 și calea păcii n‑au cunoscut‑o:
18 nu este frică de Dumnezeu înaintea ochilor lor.
19 Știm însă că, ce spune Legea, pentru cei de sub Lege spune, pentru ca orice gură să fie astupată și întreaga lume să fie găsită vinovată înaintea lui Dumnezeu: 20 căci prin faptele Legii nu va fi îndreptățit nimeni înaintea Lui, fiindcă prin Lege vine cunoștința deplină a păcatului.
Iertarea, prin credință
21 Acum însă, fără Lege, s‑a arătat dreptatea lui Dumnezeu – despre care dau mărturie Legea și Profeții – 22 și anume dreptatea lui Dumnezeu prin credința în Isus Hristos, pentru toți cei ce cred. (Nu este nicio deosebire, 23 căci toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu.) 24 Ei sunt îndreptățiți fără plată, prin harul Său, prin răscumpărarea care este în Hristos Isus. 25 Pe El Dumnezeu L‑a înfățișat ca mijloc de ispășire, prin sângele Lui – prin credință – ca să‑Și dovedească dreptatea, căci Dumnezeu trecuse cu vederea păcatele săvârșite odinioară , 26 în vremea îngăduinței lui Dumnezeu, ca să‑Și dovedească dreptatea în vremea de acum, astfel încât să fie drept și să‑l îndreptățească pe cel ce are credință în Isus.
27 Unde este deci temeiul de laudă? S‑a dus! Prin ce fel de lege? A faptelor? Nu, ci prin legea credinței! 28 Pentru că noi socotim că prin credință este îndreptățit omul, fără faptele Legii. 29 Oare Dumnezeu este numai al iudeilor? Nu este El și al neamurilor? Ba da, și al neamurilor, 30 de vreme ce Dumnezeu este unul , și El îi va îndreptăți prin credință pe cei circumciși și tot prin credință pe cei necircumciși. 31 Așadar, prin credință desființăm Legea? Nicidecum! Dimpotrivă, întărim Legea.